Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?
29. 04. 2022

Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?

Často se jako realitní makléři setkáváme s otázkou, proč by s námi měl majitel nemovitosti spolupracovat, když je jednoduché, prodat nemovitost sám.

Ano, samozřejmě. Jsou situace, kdy je obchod jednoduchý, majitel má čas i zkušenosti na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je téměř polovina prodejů realizována bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by majitelé neprodali nemovitost za lepší cenu, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali.

Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučujeme si makléře prolustrovat”. Zjistit si, jaké služby jsou v ceněprovize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe, než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.

CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, že práce realitního makléře obnáší?

Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.

SKUTEČNĚ JE TOHO ALE MNOHEM VÍC

Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.

Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce, stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak  podepsání zprostředkovatelské smlouvy, kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.  

Dále makléře čeká seznámení se s technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, aut. zastávek, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, sousedů, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu, stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti - předložení analýzy prodávajícím s detailním vysvětlením (porovnávání, zhodnocení současné situace, poptávky, lokality a další), kontrola nemovitosti na listu vlastnictví - zda je vše v pořádku a vše je zapsáno jak má, zajištění PENB - průkazu energetické náročnosti budovy. Případně řešení exekucí.

Následuje nafocení nemovitosti, home staging, 3D scan nemovitosti, videoprohlídka, zpracování inzerátu, vytvoření webové stránky nemovitosti, správná propagace na sociálních sítích a inzertních serverech a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav zájemcům nemovitosti – virtuální staging apod. Zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.

V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro advokáta pro rezervační smlouvu a kupní smlouvu, kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu, pozemku apod. Příprava další smluv jako například plná moc. AML – identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.

Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek například z advokátní úschovy.

Na závěr předání nemovitosti – sepsání stavů měřidel, zajištění přepisu energií a archivace všech dokumentů.

Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávazné konzultace s jedním nebo více makléři (obsah poskytovaných služeb se samozřejmě liší). Dozvíte se spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na makléře obrátit. Rád vám pomůže a poradí.

Irena Kotolanová
Autor: Irena Kotolanová

V realitách jsem od roku 2016. I mé předchozí pracovní aktivity byly spojené s úctou a profesionálním přístupem ke klientům. 

Práce realitního makléře mě skutečně baví a snažím se ji odvádět na špičkové úrovni. Točím video prohlídky, využívám profesionálního fotografa, vytvářím Home Staging, pracuji na sociálních sítích... vše s jasným cílem. Prodat či pronajmout vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k vaší plné spokojenosti. 

Proč vznikly tyto stránky?

Abych zde prezentovala, že když dva dělají totéž, nikdy to není totéž. Je všeobecně známo, že rozdíl mezi makléři je řekněme nemalý. Prosím, přečtěte si mé tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu. 

Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř. 

Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. A dbám na svém dobrém jménu a pověsti. Za mě pak hovoří reference spokojených klientů. 

Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Ráda se s Vámi sejdu u kávy.

Pokud chcete vědět o mě víc i tak...

Mimo obchodování a setkávání se s Vámi, mám ráda letní sluníčko a plavání, ráda jezdím s dcerkou Irenou na kole a v zimě obě dvě milujeme sjezdové lyžování. Žijeme spolu v rodinném domě v Drnovicích u Vyškova, společně s naším psem Ketty, čas který trávíme s dcerou společně je to nejhezčí co mě naplňuje. 

Celý život mám kolem sebe spoustu fajn přátel se kterými ráda posedím a čerpám energii a životní optimismus který je mi velice blízký.

Vize a principy naší nově se rodící RK Reality KLIDEM jsou natolik blízké mému smýšlení jak o obchodě samotném, tak i férovém a spolehlivém  jednání vůči klientům, že jsme moje MOTTO daly i do názvu společnosti.

Říká se, že realitní makléř by měl umět sloužit. Jsem ráda, že toto opravdu splňuji a na této pozici nyní uskutečňuji a plním své poslání.  Pokud mne klient osloví ohledně pronájmu, prodeje či koupě nemovitosti, usilovně se mu věnuji a s potěšením mu pomohu splnit jeho sen o bydlení či investici.

Důvěra je pro mne důležitá.

Protože se věnuji všem sférám realitního obchodování, je pro mne tato činnost velice pestrá. V ČR není u mnoha makléřů zvykem pracovat  ve velké míře i s poptávkou klientů. Já však právě v tom naopak spatřuji část své budoucí práce.

Vždy, když poptáváte nebo nabízíte nemovitost, je nutné myslet na spoustu různých věcí. Zpočátku si ne každý uvědomí, že je k tomu potřeba nejen jeho drahocenný čas, ale i určité informace i znalosti. Je potřeba vědět na co nezapomenout, abyste si ušetřili případné starosti, zklamání i čas. Jelikož je jakýkoliv prodej nebo koupě nemovitosti pro každého z nás velice citlivým a důležitým životním krokem, snažím se svým osobním přístupem a pochopením tento složitý proces klientům co nejvíce usnadnit a tímto udělat i něco pro napravení reputace realitních kanceláří. Náš klient má nárok na kvalitní služby. V mnoha případech špatné uchopení prezentace a nekvalitní fotodokumentace nemovitosti odrazuje budoucího zákazníka. Jde tedy o první, ale ne jediný, ze zásadních kroků vedoucích k úspěšnému prodeji, se kterým Vám ráda pomohu.

Neváhejte se na mě obrátit, těším se na spolupráci s Vámi.

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení


Stáhněte si zdarma

7 chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů